חדשות ועדכונים

כל החדשות ›

שאלות לאהוד בנאי - הקירבה

הקירבה המוסיקלית לבוב דילן והקירבה האישית לג'ון מרטין ולאבנר שטראוס ולהבדיל מהם למאיר אריאל ז"ל

אב"פ: האם היה לך ניסיון ליצור קשר עם בוב דילן באופן אישי אחרי שנים של הערצה אני יודע שהופעתם זה אחר זה בפסטיבל הבלוז בחיפה ב-93' היה לי הכבוד לראות את ההופעה הזאת.

בנאי: לא.

אב"פ: אני מוכרח לומר שצפיתי לשיתוף פעולה ביניכם, בינך לבין בוב דילן. אם אתה היית במקומו של דני ליטני שכידוע לך כן הצליח ליצור איתו קשר חברות בתחילת שנות ה-70' אתה חושב שהיית מסרב ליצירה משותפת איתו?

בנאי: תראה כמובן שלא הייתי מסרב, אבל האמת שאני באיזשהו מקום. יש לפעמים איזושהי סיטואציה שאתה מרגיש. האמת היא שהיינו מאחורי הקלעים, אני סיימתי את הקטע שלי, הוא הגיע לעשות את ההופעה שלו. בערך עשרים דקות לפני שהוא מתחיל ואני יודע איך זמר מרגיש לפני הופעה דבר אחרון שהוא רוצה, רבע שעה לפני ההופעה זה שיבואו אנשים וידברו איתו אלא אם כן אתה יודע אם אתה מזמין. אם זה היה שעה לפני זה היה כבר דבר אחר. אז אני הרגשתי באיזשהו מקום. עם בוב דילן אני מסתפק בזה שאני שומע את השירים שלו וזה בהחלט מספיק לי.

אב"פ: ואתה לא רואה מה בנו סביבו או שאתה כן רואה את הקסם שלו?

בנאי: ודאי שאני רואה, אבל אני חושב שהוא בן-אדם שבטח כל העולם רוצה לדבר איתו וכולם רוצים להצטלם איתו, ורבע שעה לפני ההופעה מה כבר יכולתי להגיד לו?

אב"פ: בוא נעשה שיר משותף.

בנאי: מה פתאום? למה? הוא בא רבע שעה לפני ההופעה, הוא לא יודע מי אני בכלל ואני פתאום אומר לו 'בוא נעשה שיר במשותף'?

אב"פ: לא היתה מחשבה ליצור קשר איתו דרך אשת יחסי הציבור שלו?

בנאי: לא, לי האמת הספיק שאני עושה לו מופע פותח שאני מופיע על במה שהוא עוד ינגן עליה, שאני בודק איך הבמה עובדת. את המפוחיות שלו, את הגיטרות שלו, את המגברים שלו ואחרי זה אני מפנה את הבמה.

אב"פ: חלום שהתגשם.

בנאי: אתה מסתכל על בן-אדם ורואה הוא יקבל את זה בהבנה אם אני פתאום אבוא ואדבר איתו או שזה יהיה לו מיטרד? לי נראה שזה יהיה לו מיטרד.

אב"פ: אבל לא נראה לי שזה אותו דבר אם אתה ... אם יורשה לי לומר ולא שאני חלילה מבקר אותך... אם אתה תבוא אליו בבקשה או שלהבדיל יבוא מישהו אחר מהקהל בבקשה אחרת. הוא יודע שאתה אמן פה בארץ, מאוד מקובל ומאוד אהוב.

בנאי: אני לא יודע מה הוא יודע, אולי הוא לא יודע. זה לא נראה לי רלוונטי באותו זמן נתון לבוא ולדבר איתו באופן אישי.

אב"פ: ואתה מבין את דני ליטני שסירב להקליט איתו תקליט משותף?

בנאי: לא ידעתי שדני ליטני סירב.

אב"פ: אתה בטח מכיר את הסיפור, בתקופה שהוא היה ב"איש חסיד היה" הוא הופיע גם בחוץ לארץ והוא בא במיוחד לפגוש את דני ליטני, אחרי שהוא הגיע לארץ והיה במסיבה של חברים ודני ליטני ממש חילץ אותו.

בנאי: כן, את זה אני יודע.

אב"פ: דילן הזמין את דני ליטני לעשות איתו תקליט משותף ודני ליטני סירב, הוא לא רצה. בזה אני חשבתי שאתה אולי כן היית מסכים.

בנאי: תשמע אני בטח. מאוד מוזר לי לא ידעתי, לא שמעתי אף פעם על זה שדני ליטני סירב אבל אני אומר עוד פעם אתה יודע יש דברים שזה קורה או שזה לא קורה. אני הרגשתי שלבוא כמה דקות לפני ההופעה להציג את עצמי ולדבר איתו היה יכול להיות מין סוג של הטרדה. יכול להיות שטעיתי אבל זו היתה ההרגשה שלי. לעומת זאת כשג'ון מרטין, זמר שאני אוהב, אפשר לומר לא פחות הגיע לארץ שם הסיטואציה היתה שונה לחלוטין.

אב"פ: אשמח אם תוכל לספר על כך בקצרה.

בנאי: בתקופה שהפליטים יצאו, ב-87' ג'ון מרטין הגיע לארץ, בניגוד לבוב דילן שכידוע לך כולם ניסו להגיע אליו והוא תמיד עשה תרגילי התחמקות. ג'ון מרטין הגיע לארץ והוא בעיניי אחד האמנים הגדולים שיש. אז אף אחד לא הכיר אותו ופה אני קלטתי סיטואציה הפוכה, שמגיע לארץ אמן גדול שאף אחד בעצם לא מכיר אותו והיחידי, כמעט יחידי שהכיר אותו היה יואב קוטנר. במקרה יצא שהמשרד שהביא אותו, שוקי וייס, בדיוק הפיק את הפליטים. אז אני באתי ואמרתי 'מישהו מטפל בג'ון מרטין?' ואמרו לי כן, גיל בורשטיין ובאתי לגיל וקלטתי שהוא לא ממש קולט מי זה ג'ון מרטין. בסדר אמרו לו שיש איזה זמר שמגיע, טפל בו, תדאג לו ואז אני ראיתי שיש כאן איזה מין חלל כזה. ובשבוע שג'ון מרטין היה בארץ אני פגשתי אותו כל יום, והייתי איתו בגלי צה"ל אצל קוטנר שגם מאוד התרגש מזה שהוא מגיע ולקחתי אותו לאכול קוסקוס. הוא אוהב לאכול קוסקוס ביפו וממש התידדנו, זאת אומרת החלפנו כתובות וטלפונים. היינו בקשר כמה שנים אחרי זה. זאת היתה סיטואציה אחרת, אתה מבין קלטתי שכאן ג'ון מרטין יקבל בשמחה אם יבוא מוסיקאי ישראלי ויאמר לו 'שמע אני מכיר את השירים שלך, אני אוהב אותך', אתה מבין וזה באמת מאוד ריגש אותו והוא גם בן אדם הרבה יותר פתוח. דילן נראה לי בן-אדם סגור.

אב"פ: ביצירה על "אש קטנה" של אבנר שטראוס שהבנתי שהיה ביניכם קשר, יש גירסה אחרת ל"רוחות הצפון".

בנאי: זה קצת דומה ל"רוחות הצפון" אבל זה "אמסטרדם 75" שעדיין לא יצא באופן רשמי.

אב"פ: אני אשמח לדעת מה קדם למה מבחינת הכתיבה?

בנאי: "אמסטרדם" קדם ל"רוחות הצפון", בעצם "אמסטרדם" אני חושב היה אחד השירים הראשונים שאני כתבתי. אני ראיתי את אבנר פעם באיזו הופעה. היה איזה פאב קטן בתל-אביב שנקרא ג'יי אנד ג'יי שהיה ליד באבא בצפון תל-אביב. היה מין מתחם כזה קרוב לירקון שאני לא יודע מה איתו היום, לא רחוק מקולנוע פאר. באבא היה הפיצוציה הראשונה של תל-אביב שהיתה פתוחה כל הלילה.

אב"פ: באלו שנים מדובר?

בנאי: בשנות השבעים. זה היה פאב קטן שהיה שם מן במונת קטנה שהיו מופיעים שם, ואני שמעתי את אבנר שם ומאוד התרשמתי ממנו כגיטריסט בעיקר ודיברנו קצת אחרי ההופעה והוא אמר לי שהוא גם מלמד אז התחלתי לקחת אצלו שיעורים ובאחד השיעורים אמרתי לו שאני כותב אז הוא אמר שמעניין אותו שאביא לו לשמוע והשמעתי לו את השיר הזה והוא התלהב מהשיר הזה הרבה יותר ממני. אני חשבתי שזה שיר לא מספיק טוב. הוא מאוד התלהב ובא עם טייפ סלילים. הוא הקליט אותי ואמר לי אחרי כמה חודשים שהוא מוציא תקליט ושאל להסכמתי להשתמש בשיר שלא היתה לי כל כוונה להשתמש בו ואז הוא הקליט את השיר לתקליט הראשון שלו. הוא עשה לזה קליפ, והאמת שהכסף הראשון שקיבלתי מאקו"ם על זכויות יוצרים הגיע לי מהשיר הזה, ואני עד היום לא הקלטתי אותו. מה שכן הייתי עושה אותו בהופעות של הפליטים, היה איזה רגע באמצע ההופעה שהם היו עוזבים את הכלים ואני הייתי עושה אותו לבד עם גיטרה ומפוחית. גיל סמטנה היה מעביר שקופיות של אמסטרדם ואלפנט היה זורק כל מיני הערות ביניים במהלך השיר. לפני כמה שבועות, סתם בבאלאנס עשיתי את השיר אז נושי פז הגיטריסט שמנגן איתי בא ושאל אותי אם זה שיר חדש, כי זה יופי של שיר ואני חשבתי שבסך הכל זה לא שיר כלכך רע.

אב"פ: בשנים האחרונות התחלת לקחת חלק במופעים לזכרו של מאיר אריאל מה הביא אותך להצטרף לשורת האמנים הקבועה של האירוע הזה?

בנאי: תראה סיבה אחת פשוטה אני חושב שהשירים של מאיר אריאל צריך לשיר, אלו שירים שאי-אפשר שהם ישארו רק על הדף או בדיסקים. זה כמו שאתה יודע יש תורה שבכתב ויש תורה שבעל פה. יש דברים שצריכים לעבור בעל פה, והיות ומאיר לצערנו הרב לא יכול להמשיך ולחיות את החיים שלו אז מי שכן יכול, אנשים שמוקירים, מעריכים ואוהבים את יצירתו טוב שעושים את זה כי שיר נועד להיות בעצם מושר בעיקר שירים כאלה ושיהיו לו חיים משלו. לכן יש לי עכשיו הופעה שנקראת "הפסקת חשמל" שאני עושה שם את השיר "תת מודע זמני" כמעט בכל הופעה. זה כבר הפך לחלק מההופעה ואני מרגיש כאילו הוא חלק מהרפרטואר שלי. נכון שאני מזוהה יותר עם "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ" שהוקלט אבל השיר הזה איכשהו נכנס למחזור הדם של ההופעות שלי.

אב"פ: אני לא יודע אני רואה אותך גם בשירים אחרים של מאיר אריאל, כמו ב"מדרש יונתי".

בנאי: כן, אני אוהב הרבה מאוד שירים שלו אבל איכשהו השיר הזה התחבר לי. וזאת הסיבה שאני אומר אם פעם בשנה עושים כבר ערב לצערי לא תמיד יוצא לי להשתתף. אני חושב שזה חשוב להמשיך לשיר את מאיר.

אב"פ: ומה דעתך על העיזבון שהוא השאיר אחריו, יש עוד המון שירים שמחכים להתייחסות ואף אחד לא מוכן להוציא ספרים מהדברים שהוא השאיר.

בנאי: אני פחות מעודכן לגבי זה. הגיעו אליי כמה דברים שהוא כתב, מבחינת דברי תורה מאוד יפים ולדעתי מן הראוי שזה ייצא לאור ואני מקווה שזה ייצא בעתיד, אבל אני לא יודע מה השיקולים של המשפחה אם להוציא או לא להוציא.

אב"פ: אני הבנתי שמוקירי זכרו מתאספים פעם בשבוע ועורכים קבלת שבת. האם אתה הוא אותו חבר שמאיר מזכיר בשיר "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ" בשורה: '... ואז בא חבר ואומר זמנך עבר'?

בנאי: תראה, לדעתי אני לא. קודם כל לא הייתי בסואץ ולא היינו באותה יחידה ולא היינו חברים.

אב"פ: אני כל הזמן ששמעתי את השורה 'ואז חבר בא ואומר זמנך עבר' תמיד חשבתי שזה אתה, כי זה נראה לי כלכך הגיוני.

בנאי: יכול להיות שבדיעבד, אבל בעולם הזה של השיר זה כן אני. אתה מבין. לדעתי הוא כתב את זה בלי לחשוב על זה, בלי לחשוב עליי או על הפליטים. אני גם לא יודע אם כתב את זה לפני או אחרי. אני חושב ששנינו הכרנו את הביטוי 'זמנך עבר' בעיקר מחידון התנ"ך של חבורת לול. הם בעצם אלו שהכניסו את הביטוי הזה, הם הכניסו את זה לשפה.

אב"פ: השיר "בלוז כנעני" זה לזכרו?

בנאי: כן.

אב"פ: יש כאלה שאומרים שזה גם לזכרו של אלפנט.

בנאי: בדיעבד שיר יכול להתקבל בכל מיני כיוונים, אז אם מישהו מרגיש אז אני כמובן לא אומר שלא, אבל אני כתבתי את השיר הזה למאיר אריאל.

אב"פ: אתה יודע זה כמו שיש כאלה שאומרים על השיר "ברוקלין" על מי הוא מדבר בעצם בשיר. אז אני מתאר לעצמי שזה כמו שאומרים המשורר אוהב שכל אחד יכול לראות כוונות אחרות בשיר.

בנאי: כן.

1     2     3     4     5