חדשות ועדכונים

כל החדשות ›

פרוייקט קסטה

הקדמה

דרך ארוכה עברנו מהימים בהם ערכנו קסטות עד לימים האלה כשאנחנו עורכים וצורבים דיסקים. אני רוצה לנסות ולעלות כאן כמה זכרונות שהציפו אותי בעקבות "פרוייקט הקסטה" שרץ בפורום (מוסיקה עברית בנענע) בזמן האחרון.

כשהייתי צעיר יותר (בסביבות גיל עשר) היה בבית שלי מכשיר בשם "אירופון" שבו היינו שומעים תקליטים. אני זוכר שבכדי להקליט שירים על איזו קלטת, הייתי תוקע אוזניות לאותו פטיפון ומצמיד אותן לרדיו טייפ. כמובן שגם הרעשים שהיו בסביבה הוקלטו עם המוסיקה, אבל אז באותם ימים לא היתה לי דרך אחרת להקליט.

להקליט על קסטות זה היה תחביב והייתי מקליט הכל. ממערכונים עם אחי עד לסתם קטעים מהחדשות (אם מישהו היה מפספס אותן הוא היה בא לשמוע אותן אצלי). מצחיק אותי להיזכר בזה שההורים שלי היו שוברים את הראש לא פעם, למצוא מקום שמוכרים בו קסטות. כמה שזה נראה לכם מוזר אז קסטות ריקות לא היו נפוצות כלכך כמו היום, לפחות לא בסביבה הקרובה שלי. כמה שנים טובות אחרי כששמעתי על המהפכה הדיגיטלית חשבתי שזה רק ישתכלל כשאעבור לדיסקים, אבל זה כבר לא המשיך לעניין אותי. כשאני אומר שזה השתכלל בזכות המהפכה הדיגיטלית, אני מתכוון לא רק לאיכות. כבר לא צריך לבחור על איזה סוג של קסטה להקליט (נורמל, כרום ומטאל). אני זוכר שאפילו מצאתי פעם קסטה מאוד מיוחדת שהיתה מיוצרת מקרמיקה. היא היתה כבד במיוחד. איציק ביקש שאערוך עליה איזו תוכנית מסוג התוכניות הדמיוניות שיש לי בראש, רק שעם המוסיקה שהוא אוהב. באותם ימים המוסיקה האהובה עליו היתה גראנג'.

זה היה ממש כשעברתי את המהפכה. אני זוכר כמה שמחתי שהקומפקט מחשב בעצמו את הזמנים של השירים, עד אז הייתי מסתבך בזה לא מעט. עד שמצאתי את השיטה הנכונה לחיבור הזמן. לימים נודע לי שזה מושלם יותר למי שיש צורב, אז לא צריך לשמוע את כל השירים שמקליטים אותם אלא כמו שאתם יודעים פשוט מעבירים אותם, ונחמד עוד יותר מזה שלא צריך לבחור באיזה גובה להקליט את השירים. תוספת קטנה שנזכרתי בה ברגע האחרון. כמו בכל פעם שהייתי מתיישב ועורך קסטות להנאתי. אני מצטער שיש אמנים שלא הכנסתי את השירים שלהם, למרות שאולי גם להם יש שירים שיכלו להתאים, אבל הם כבר יכנסו בקסטה אחרת. נניח שזו סתם קסטה (למרות שהשקעתי בה לא מעט זמן עריכה ומצאנו אותה באמצע הדרך. מי לא מכיר את הקטע הזה שבמהלך הנסיעה אין שום דבר ומחפשים משהו לדחוף.

סיפרתי לכם על השינויים שחלפו ושכחתי להזכיר משהו חשוב. היום (אחרי המהפכה הדיגיטלית) כשעורכים מוסיקה זה קל להזיז רצועות. כידוע לכם עושים את זה פשוט ע"י שינוי שם הקובץ של אותו שיר, אבל קסטה למרות שלטייפ היה מונה זו היתה בעיה. היה צורך למצוא שיר שיתאים בדיוק לאורך הזמן של השיר שרצינו לוותר עליו, דבר שגרם לכך שלא פעם היינו צריכים להתחיל והלקיט את האוסף מחדש, כי כמה שהיינו משתדלים לעשות את זה טוב. היה קשה להתאים זמנים בלי שהתחלת השיר תעלה על השיר שנגמר או שסיום השיר יעלה על השיר הבא. במיוחד בהתחשב לכך שאהבתי במיוחד לסיים את השירים ב-Fade Out כמו שמקובל ברדיו. האוספים שלי היו מוצלחים, אני לא הייתי מתעצל ומתחיל אותם מהתחלה, בתקווה שייצא בפעם הבאה מושלמים יותר ואני נורא התעקשתי על זה שכל השירים באוסף ישמעו בחטיבה אחת לפי אותו גובה ווליום. בינינו אני קצת מתגעגע לימים ההם. זו הסיבה שאני נסחף ומספר לכם על זה. אני מקווה מאוד שבכל זאת עניין אותכם לקרוא את מה שכתבתי. כדי שלא ישעמם אותכם לקרוא סתם רשימה, אני אספר לכם על כל שיר שבחרתי. את האוספים שלי אני הייתי מקפיד לערוך על כרום.

רשימת השירים שערכתי במיוחד לפרוייקט:

צד א

1. אילן וירצברג ושמעון גלבץ - פתיחה (המלאכים סחוטים ובתולה קדושה) 4:15
את השיר כתבה יונה וולך והוא לקוח מ"בציר טוב", ואני חושב שהוא מתאים לאוסף שבחרתי - מסע בין החיים למוות דרך שירי משוררים.

2. כרמלה גרוס ואגנר - נשים כותבות שירה 4:32
את השיר כתבה עמליה זיו והוא לקוח מתוך "פרח שחור", הדיסק הראשון של הלהקה. אני לא יודע למה, אבל היתה לי הרגשה מאוד חזקה כבר בפעמים הראשונות ששמעתי את השיר הזה שערן צור ייחשב למשורר הרוק ויתעסק בשירה כמו זו של יונה וולך.

3. שלמה גרוניך ומתי כספי - אפשר לחיות בת"א 3:39
את השיר כתב מאיר ויזלטיר והוא לקוח "מאחורי הצלילים" 1984. כדי שתבינו את הקשר עם השיר הבא אביא לכם ציטוט ממנו: "(...) אפשר לחיות בתל-אביב, אבל להיקבר רק בחולון".

4. אהוד בנאי - בבית העלמין של חולון 2:35
את השיר כתב פנחס שדה והוא לקוח מהדיסק "עוד מעט" של אהוד בנאי. כמו השיר הקודם, המילים אולי לא הכי שמחות, אבל בזכות הלחן הוא לא נשמע ממש כזה.

5. ליאור ייני - בלדה על משורר 5:33
את השיר כתב אלכסנדר פן, ואני לא מכיר שיר שמבטא את סיפור חייו של משורר טוב יותר מהשיר הזה.

6. יענקלה רוטבליט - אדון משורר 3:07
שיר בונוס שצורף לדיסק השני שלו - "מכתבים מבית רביעי".

7. אריק איינשטיין - קפה טורקי 3:46
"גם את השיר הזה כתב יענקלה רוטבליט, הוא לקוח מ"בדשא אצל אביגדור. יש בו שורה שמתאימה לשיר הבא: "(...) חשב על בלדה לארץ אבות, נפשו בו רעדה נזכר בחובות, תמיד הם קוראים לו נושא הבשורה".

8. דודי לוי - הנה הארץ השלמה 4:44
את השיר כתב מי שהיה באמת נושא הבשורה, לפחות בשביל כמה מאיתנו. חנוך לוין והוא לקוח מהפרוייקט של דודי לוי. דיסק שלדעתי לא זכה להערכה שמגיעה לו. כמו לא מעט דברים אחרים שכתב לוין הגדול, בשיר הוא מספר על עצמו כמי שחושב על הרגע שבו יצטרך לחזור אל אבותיו, והוא מנסה להתנתק מהאקטואליה של כל מה שקורה בארץ בעניין למי שייכת האדמה הזו. יכול להיות שאתם רואים את השיר אחרת ממני, אבל זה מה שאני רואה בו.

9. ערן צור - מת בארץ 4:17
את השיר כתבה יונה וולך. הרבה פעמים באוספים שערכתי אהבתי שיהיה לא רק קשר בין השירים אלא שהשיר האחרון יסתיים בצורה שתתאים לשיר הראשון שפתח את האוסף, וזו הסיבה שבחרתי את השיר הזה.

צד ב

בצד השני של הקסטה אין שירים בעברית, מהסיבה הפשוטה שמכל הקסטות שהייתי עורך ומקליט הקסטות המוצלחות ביותר היו אלה שבצד השני שלהן היה ראש אחר. זו היתה זכות שהיתה שמורה לא רק לטייפ.

נכתב ע"י אהוד בן-פורת (1/4/2004)