חדשות ועדכונים

כל החדשות ›
מאמריםתקליטורים

Lou Reed - Magic And Loss

זה נכון שב"מופלא ממני איני מוסיף לחקור", אבל אני חושב שדווקא בעניין של מוסיקה כן ועוד עם מוסיקה כזו אחרי לא מעט שעות האזנה לה. אז ממה מורכבת היצירה הזו "קסם ואובדן"? לכאורה לו ריד מגיש לנו את שני החומרים העיקרים כבר בשמה של היצירה, אבל נראה לי שאחרי הכל רב נסתר על הנגלה והיצירה הזו מורכבת דבר ראשון מיוצר ששאף תמיד לקרב בין חומר ספרותי לחומר מוסיקלי, ובדיסק הזה שהוא ללא ספק יצירת המופת שלו הוא הצליח לעשות זאת יותר מבכל יצירה אחרת שהקליט לפניה והביאה אותו להתהוותה של יצירה שבמידה רבה עולה על סך כל חלקיה.

אני חושב שבשיר "Magician" ניתן למצוא את לו ריד של "מחתרת הקטיפה". שיר שאפשר לראות בו גם מעין שיר שלו ריד מספיד בו את עצמו אחרי תקופת התמכרותו לסמים, נדמה שהוא היה הכי למטה שאמן רוק יכול להיות ובכל זאת הוא הצליח לאסוף את עצמו מהקרשים ולבנות את הקריירה שלו מחדש, הוא לא סתם מגדיר אותה כ-"Animal Serenade".

השירים שבדיסק נעים משירים אופטימים ודיי קלילים עד למלנכולים, ואחרי קטע קצרצר הוא נפתח דווקא בשיר דיי קליל What's Good שנכתב במקור לפסקול סרטו של וים ונדרס - "עד סוף העולם". הבחירה הזו היא ככל הנראה על מנת לקרוץ למאזינים שגם לא כלכך מחוברים למוסיקה של לו ריד, כמו שכותב שורות אלה היה באותה תקופה שהיא יצאה, לשבת ולהאזין לאחד הדיסקים שלו שהוא דווקא לא מהקלים, במיוחד אם נאזין לטקסטים שלו ואם לא חבל כי זה כל מהותו, מסע שהחיים אילצו אותו בעל כורחו לעבור. אלפי הבדלות מיורם קניוק כשכתב את ספרו "על החיים ועל המוות".

דלמור שוורץ, משורר אמריקאי שאף הוא כמו לו ריד חי בברוקלין היה המורה לספרות שלו והוא אולי מי שבזכותו קיבל את היומרה של לנסות ולחבר בין יצירה ספרותית ליצירה מוסיקלית. דלמור לא מוכר כלכך לקהל בארץ, אך ספר שנכתב לזכרו "יום שלישי עם מורי" מאת מיץ' אלבום נהיה עד מהרה לרב מכר בכל העולם והפך אותו אולי בזכות כך למוכר יותר. על אף שאני לא ממש מכיר את שירתו של דלמור נראה לי שדווקא השיר הפותח, שכבר הזכרתי הוא בין השירים שלו ריד הכי מתכתב בהם איתו. אם רק לשפוט בזכות אחד משני טקסטים שלו שנמצאים במחווה של סמי בירנבאך לשירה לזכרה של המשוררת, יונה וולך (מי שהיתה ידידה שלו בתקופה שהוא עצמו היה משורר) אני מוצא קו דומה בין אחד השירים שלו שנמצאים שם ונקרא - In The Green Morning המתאר בקצרה שכל הפאר וההדר שאנחנו נהנים ממנו היום התחיל מרגע של חשכה איומה, כך שאין לי ספק שהוא היה עוד מישהו שעיצב את דמותו של לו ריד להבדיל כמו אמן הפופ הנודע, אנדי וורהול שבערך באותה תקופה כבר לא היה בין החיים ולו ריד הקליט יחד עם חברו מ"מחתרת הקטיפה", ג'ון קייל את היצירה Songs For Drella דרכה ביקשו השניים להתפייס איתו.

אחרי שרכשתי את הדיסק של היצירה הזו רכשתי גם את האנתולוגיה שלו, קופסא ובה שלושה דיסקים הסוקרים בסדר כרונולוגי את כל דרכו מאז "מחתרת הקטיפה" ועד לצאת הדיסק הזה, עם כמה קטעים שטרם ראו אור. אם תרצו אוסף טוב שלו שאף אחד מהאוספים האחרים שלו לא משתווה אליו. יש מספר שירים מהיצירה של לו ריד שנקראת The Blue Mask ובה נתקלתי לראשונה בשמו של דלמור שוורץ. גם ההיכרות של לו ריד עם מורהו לא היתה היכרות נופת צופים, בערך של "דלמור שוורץ" ב-"ויקפדיה" מוזכר ציטוט מפורסם של שוורץ בו פנה אל ריד במילים "אתה יכול לכתוב - אך אם אי פעם תמכור את עצמך וקיים גן עדן ממנו אוכל לרדוף אותך, אעשה זאת". ציטוט זה מזכיר במידת מה את הקשר שהיה בין המשוררים הצרפתים, פול ורלן וארתור רמבו, וכזכור רמבו כתב את "העונה בגיהנום" שיצירתו זו של לו ריד יכולה להשתוות אליה.

מעניין לחשוב על זה אם ישנה איזו השפעה של לו ריד על המוסיקה הישראלית, אני חושב שכן עצם זה שישנם יוצרים שהטקסטים חשובים להם לא פחות מהמוסיקה עצמה, והם לא חייבים להיות בהכרח אמנים שמושפעים מבוב דילן. אם נקח את עמיר לב כדוגמא, הוא בחר לסיים את הדיסק השני שלו בשיר בשם -"קסם" שמזכיר באווירה שלו משהו מהדיסק הזה, ובנוסף לעמיר יש גם את נועם רותם שבדיסק שלו "עזרה בדרך" בחר לתרגם לעברית את "חרב דמוקלס" שנמצא בדיסק הזה. ראוי להזכיר בהזדמנות זו גם את "אוטובוס מלא אמונה", תרגום של שיר נוסף של לו ריד על-ידי רזי בן-עזר (מתוך יצירת הסולו שלו "עברית").

בין הקרדיטים שלו ריד נותן בחוברת המצורפת אפשר למצוא ציטוט שלו האומר שבין אפריל אחד לשני איבד שניים מחבריו, בין שני אפרילים - "קסם ואובדן", וכדי שלא תטעו הכוונה היא לשניים מחבריו שלא הוזכרו במאמר זה.

נכתב ע"י אהוד בן-פורת (31/8/2008)