חדשות ועדכונים

כל החדשות ›
מאמריםתקליטורים

Clifford Jordan - These Are My Roots

אני אוהב ג'אז, אבל אני יכול לספור בערך על כף יד אחת את מספר יצירות הג'אז האהובות עליי, עם כל הקושי שלי להתחבר מיד לכל מה שהוא ג'אז אני ממשיך לחפש אחר יצירות נוספות ואני מוכרח לומר שאני אוהב לעשות זאת במקום כמו האוזן ה-3 שהקדישה לכך מחלקה בפני עצמה והיא גובלת עם מוסיקת עולם שאני במילא אוהב שאוזני כרויות לה. הדיסק הזה של קליפורד תפס אותי מיד, תארתי לעצמי שאין הרבה דוגמאות כמוהו ואכן מבירור שערכתי עם מומחה בתחום, ברק ויס שהוא גם מנהל פורום ג'אז בנענע התברר לי שלא טעיתי וברק הוסיף מידיעותיו כי קליפורד הוא מוסיקאי מוכשר שניגן פוסט בופ שהושפע בין השאר גם מג'ון קולטריין.

למרות שהחברה האחראית לצאתו מחדש על גבי דיסק היא Collectors שמניסיון העבר אני יודע שהיא אולי מוציאה הקלטות משובחות אבל לוא דווקא מבחינת איכות הסאונד, שמחתי לגלות שהפעם החשש שלי לא היה מוצדק. היות וההקלטה המקורית נעשתה ע"י Atlantic שכידוע היא חברת הקלטות שאחראית ללא מעט יצירות מופת אחרות.

קליפורד מגדיר את המוסיקה של לדבלי או לפחות את עשרת השירים שהוא בחר לבצע בדיסק הזה כשורשים שלו, ובאמת עושה רושם שהבלוז הישן והטוב של לדבלי (המוכר גם בשמו המלא - הודי לדבטר) היה צריך לזרום בדם של אמן כמו קליפורד על מנת שיוכל בצורה מרשימה כזו לקרב אותו לג'אז או למעשה אפילו להפוך אותו לחלק מהג'אנר הזה. מה שאולי יכול להסביר את הכל היא העובדה שקליפורד הוא יליד שיקאגו.

פיט סיגר ביצירת האולפן האחרונה שלו מ-96' שנקראת על שמו הפרטי Pete הקליט בנוסף לשירים המוכרים מהרפרטואר שלו בעיבודים חדשים בזכותו של פול וינטר, גם שיר חדש שמוקדש ללא אחר מאשר ללדבלי, הוא מזכיר אותו ואת לומאקס - מוסיקולוג שחצה את ארצות הברית לאורכה ולרוחבה עם מכוניתו ובנו הצעיר שליווה אותו וראה איך עושים היסטוריה בזכות הקלטות שדה שונות ומגוונות שערך ע"י מכונת הקלטה שהיתה במכוניתו הביא בכך לחשיפת לא מעט כשרונות שספק אם ללא תרומתו זו היו זוכרים כמה משיריהם עד היום, ודי לקחת לדוגמא את לדבלי שהיה באותה עת בכלא ולומאקס הביא לשיחרורו.

He's a long time gone, but his songs live on

לדבריו של פיט סיגר לדבלי מזמן כבר עבר מן העולם, אבל עדיין זוכרים אותו ובאמת מאז תקופתם של אמני הבלוז - סוני טרי ובראוני מגי ששרו כמה משיריו וגם הם כמוהו שיתפו פעולה עם וודי גאטרי ועד לימינו זכו שיריו של לדלבלי ללא מעט ביצועים. אם בביצוע של Goodnight Irene שגם ג'ון מרטין (המוכר יותר בזכות הדיסק המשובח שלו Solid Air) ביצע אותו ב-2004 בדיסק שלו שנקרא On The Cobbles וגם בו השיר הזה שבעבר בתחילת דרכו של "קול ישראל" נבחר לסיים את יום השידורים, זכה לעיבוד ג'אזי ואם ב-Black Girl אחד משני שירים מתוך עשרת הקטעים שבדיסק שזכו גם לביצוע קולי ע"י זמרת בשם - סנדרה דאגלס, הוא בוצע מחדש ע"י קורט קוביין במסגרת מופע האנפלגד של MTV, שם הוא נקרא ? Where Did You Sleeps Last Night, ביצוע שעד כמה שזכור לי הצליח לרגש אפילו את משורר הביט, אלן גינזברג שבחר להזכיר זאת באחת מראיונותיו האחרונים. עוד לפני ששמעתי את השירים הללו חשבתי שהגיוני יותר לבחור בזמרת כמו אודטה, אבל שמחתי לגלות שסנדרה תורמת לאווירה הקלה של היצירות לא פחות מהדרך שבה קליפורד בחר לעשות זאת לבד עם חבריו. ניסיתי לברר פרטים עליה, אך לצערי למרות הקול המרשים שלה לא מצאתי את השם שלה ודי מוזר לי שעם השנים (מאז 65' השנה בה הוקלטה היצירה הזו) היא לא הקליטה משהו משלה.

נחמד לחשוב שכשם שהיצירה הזו חושפת את אוהבי הבלוז לג'אז סביר להניח שישנו גם המצב ההפוך שבו אוהבי ג'אז יחפשו בעקבותיו להאזין ללדבלי, מי שאגב הצטיין בנגינתו על גיטרת 12 מיתרים. לסיום הבנתי מברק שקליפורד יצר גם דיסק מצויין אחר בשם Glass Bead Games המבוסס עפ"י האפוס של הרמן הסה, מה שלדעתי יחד עם היצירה הזו שהקדיש ללדבלי מסבירה את הזיקה שלו לשורשים.

נכתב ע"י אהוד בן-פורת (3/7/2008)